Lithium Werks en UT aan de slag met energietransitie

Vandaag heeft Lithium Werks, specialist in lithium accutechnologie, bekend gemaakt dat het bedrijf een R&D-campus gaat vestigen op de Technology Base in Twente. In samenwerking met de Universiteit Twente gaat het bedrijf geheel nieuwe concepten ontwikkelen voor energieopslag en mobiliteit. Materiaalkunde, artificial intelligence en elektronica gaan hierin bijvoorbeeld een rol spelen. De R&D-campus is een initiatief van Kees Koolen, voormalig CEO van booking.com.

Duurzame energiebronnen zoals wind en zon, produceren vaak de meeste energie op momenten dat de vraag klein is. Deze mismatch tussen vraag en aanbod leidt dan alsnog tot bijschakelen van conventionele energiecentrales. Dankzij slimmere opslag én transport komt de energie beschikbaar op de juiste tijd en plaats. “Dit hangt af van de beschikbaarheid van voldoende accucapaciteit – we moeten nog veel meer accu’s produceren -, maar ook van intelligente regelsoftware”, aldus initiatiefnemer Kees Koolen, bestuursvoorzitter van Lithium Werks.

In vijf jaar naar 2000
Op Technology Base, de voormalige vliegbasis bij Enschede vlakbij de UT-campus, gaat Lithium Werks een 17 hectare grote R&D-campus inrichten voor de ontwikkeling van een ‘mobile battery ecosystem’. Op dit moment is al ruim 100 miljoen euro door verschillende partijen geïnvesteerd in de ontwikkeling van de R&D-campus. Ontwikkelingsmaatschappij Oost NL investeerde in opdracht van regionale overheden als eerste in de plannen, vanuit haar taak de economie van Oost-Nederland duurzaam te versterken. Met deze investering worden de plannen concreet. De campus zal in fases gebouwd worden. De ambitie is dat eind 2019 het eerste gebouw staat op Technology Base en dat er zo’n 300 mensen werkzaam zijn. Engineers onderzoeken er nieuwe technologieën op het gebied van clean energy. Binnen vijf jaar zullen, volgens de plannen van Lithium Werks, 2000 mensen werkzaam zijn op de R&D-campus. 

Dankzij dit grootschalige project kunnen we een belangrijke bijdrage leveren aan de Sustainable Development Goals.
Victor van der Chijs, Collegevoorzitter UT

Opslag in beweging
De vraag naar accu’s stijgt ook met de toename van het aantal elektrische auto’s. Maar de benadering van elektrisch vervoer is nog klassiek: de eigenaar van de auto komt thuis, koppelt zijn of haar auto aan het elektriciteitsnet en de volgende ochtend is de auto weer klaar om te gaan. De autoaccu is een afnemer. Maar wat als die accu tegelijk ook een leverancier wordt, en dan niet op een vaste plaats bij één huis? Dan zorgt de auto voor vervoer van mensen, en is hij tegelijk ingepland voor opladen en het leveren van energie in een ‘smart city’. Dit komt overeen met toekomstbeelden van autonoom rijdende voertuigen, waarin persoonlijk autobezit tot het verleden behoort. Voor de zeer geavanceerde planning die hiervoor nodig is, wil Lithium Werks technieken uit de artificial intelligence inzetten.

Technische kennis
Lithium Werks, dat al 200 miljoen accucellen leverde aan meer dan 1000 klanten in 50 landen, is recent samengegaan met Super B Lithium Power BV uit Hengelo en nam eerder al de industriële tak van A123 Systems LLC en het complete bedrijf Valence Technology Inc. over. De onderneming produceert Lithium IJzer Fosfaat accu’s, ook wel afgekort tot LFP. Om ook de volgende generaties opslagtechnieken te ontwikkelen, gaat Lithium Werks samenwerken met de Universiteit Twente (UT). De UT heeft geavanceerde faciliteiten in huis voor materialenonderzoek, zoals het MESA+ NanoLab en ook kennis van onder meer besturingselektronica en artificial intelligence. “Deze kennis samenbrengen om een rol van betekenis te spelen in de energietransitie, betekent dat we samen een belangrijke bijdrage kunnen geven aan de ‘sustainable development goals'”, aldus bestuursvoorzitter Victor van der Chijs van de UT. Zo werkt UT’er prof Mark Huijben aan nieuwe batterijen, hij is ook aangesloten bij het Europese onderzoeksinstituut Alistore.