TNO winnaar van de Eurovisie Songfestival 2020 Innovatie Challenge

Maandag 30 september kreeg TNO, als één van de tien finalisten van de Eurovisie Songfestival 2020 Innovatie Challenge, de gelegenheid hun oplossing te presenteren in Vondel CS Amsterdam. Met 209 inzendingen uit 39 landen was de oproep van de publieke omroep NPO, om met creatieve en vernieuwende manieren en technologieën te komen om het publiek anders of beter te bereiken en te betrekken bij het Eurovisie Songfestival 2020, een groot succes.

Foto: Natalie Bouwens

De tien finalisten gaven elk een pitch van 5 minuten waarna ze vragen kregen van een team van experts over de onderliggende techniek, de haalbaarheid van het concept, en de meerwaarde voor het publiek. Aan het einde van de dag werden de 3 winnaars bekend gemaakt; en TNO bleek uitverkozen als één van de winnaars.

Winnend concept
TNO heeft gewonnen met het Ultra Wide Viewing (UWV) concept. TNO verzorgt de live broadcast van het festival naar andere steden dan Ahoy; alsof alle steden in Nederland het bid hebben gewonnen. Het beeld wordt opgenomen en weergegeven in Ultra Wide Video formaat. De show wordt met meerdere camera’s opgenomen, waarbij de beelden vervolgens aan elkaar worden geplakt tot een extreem resolutie weergave van het hele toneel waar de optredens plaatsvinden. Dit UWV beeld kan vervolgens op ware grootte geprojecteerd worden op grote schermen, bijvoorbeeld in bioscopen en op andere evenementlocaties waardoor het publiek daar het optreden kan ervaren alsof het erbij is. TNO en haar Koreaanse partner ETRI testte deze techniek vorig jaar inde Johan Cruijff ArenA in Amsterdam.

Vervolgstappen
Na het ondertekenen van de intentieverklaring gaat TNO in gesprek met steden die een UWV kijkervaring willen bieden aan hun inwoners, en met technologieleveranciers die met hun oplossingen graag deelnemen aan dit project.