Solar Team Eindhoven, het team van de Technische Universiteit Eindhoven, heeft voor de vierde keer op rij de hoofdprijs gepakt in de Cruiser Class van de Bridgestone World Solar Challenge (WSC). Het team legde de ruim drieduizend kilometer lange rit van Darwin naar Adelaide af met de hoogste efficiëntiescore van alle teams. Ook op de beoordeling van de zonneauto's door de vakjury, gisteren, scoorde het team ver boven de concurrenten. Solar Team Eindhoven heeft alle edities van de Cruiser Class van de WSC tot nu toe gewonnen.
De Cruiser Class is in 2013 geïntroduceerd omdat de welbekende World Solar Challenge te ver af stond van normaal autogebruik. De nieuwe klasse is bedoeld om dat gat te dichten, zodat de resultaten van de World Solar Challenge ook echt hun weg vinden naar de praktijk. Bij de Cruiser Class wint dan ook niet per se de snelste auto, maar degene die uitblinkt in efficiëntie, comfort, design en innovaties.
Hoogste score voor efficiëntie en innovatie
De studenten van de Technische Universiteit Eindhoven behaalden een winnende totaalscore van 204.8, waarvan 111.7 punten voor efficiëntie en 93.1 voor comfort en innovaties. Nadat het team afgelopen vrijdag om 11.30 uur (lokale tijd) over de finish kwam, presenteerde het op zaterdag het praktisch nut, comfort en de technische innovaties aan een jury die onder andere bestond uit ingenieurs van Tesla. Dit onderdeel is bijzonder belangrijk omdat het even zwaar mee telt als de efficiëntiescore behaald tijdens de race.
Met unieke eigenschappen als het autonoom opzoeken van de zon en het delen van zonne-energie met andere elektrische auto's, gooide het Eindhovense team met hun vierpersoons zonneauto, Stella Era, hoge ogen.
Uitdagingen
De blijdschap bij de studenten was extra groot omdat het team flinke tegenslagen had. Zo kwam zonneauto Stella Era met een beschadigd zonnepaneel aan in Darwin en had het team twee weken voor de start problemen met het elektrisch systeem waarvan de oorzaak aanvankelijk onbekend was. Carijn Mulder, teammanager, vertelt: "Door de tegenslagen in de voorbereiding misten we veel testdagen, waardoor we niet zeker waren van wat ons tijdens de Challenge nog te wachten stond."
Daarnaast was de harde tegenwind op de langste etappe van 1200 kilometer een flinke uitdaging. Die afstand moest het team namelijk op één batterijlading overbruggen. Solar Team Eindhoven was één van de twee teams die deze etappe op tijd volbracht waardoor ze straftijd wisten te ontlopen.
Vierde overwinning
In haar overwinningstoespraak tijdens de uitreiking sprak Mulder met trots over de uitdagingen die het team heeft overwonnen. "Het was zeker niet vanzelfsprekend dat we voor de vierde keer wereldkampioen zouden worden. Alle uitdagingen hebben het team gedurende de voorbereidingen en de wedstrijd tot het laatste moment scherp gehouden. We zijn allemaal supertrots op onze hoge scores en de overwinning".
De studenten reden met een gemiddelde snelheid van 70.2 km/h en laadde over de gehele afstand slechts 71.24 kWh extra op via laadpalen. Ter vergelijking: een gewone elektrische auto, zonder zonnepanelen, moet ongeveer tien keer zoveel energie laden.
De auto als laadpaal
Het Eindhovense team won ook de Smart Grid Pitch Competition. Deze prijs is voor het beste idee om bij te dragen aan duurzame elektriciteitsvoorziening. Stella Era kan namelijk ook dienen als 'laadpaal'; de overtollige elektriciteit die wordt opgewekt kan ze leveren aan andere auto's.
Spin-off
Solar Team Eindhoven heeft inmiddels geleid tot een flinke spin-off: het bedrijf Lightyear, dat een elektrische auto bouwt met geintegreerde zonnepanelen. Dit Helmondse bedrijf, dat al zo'n 150 medewerkers in dienst heeft, presenteerde eerder dit jaar haar eerste auto.
Advertentie
Sterke trillingskracht voor beter gevoel
CO2 -meting, ventilatie en COVID-19
Soldeeroppervlak en soldeermaskers bij BGA's
Luchtlekken en ontladingen in beeld
Duurzame opslag van levensmiddelen en medicijnen
Advertentie
Als de winkel om de hoek
RS Components neemt veel werk uit handen
Garages zijn goede plekken om een bedrijf te beginnen, tenminste als je kijkt naar de geschiedenis van een aantal grote bedrijven van vandaag de dag. Ongeveer in dezelfde tijd als de geboorte van Silicon Vally in de USA, en wel in 1937, ontstond er in een Engelse garage een bedrijfje dat zich specialiseerde in het leveren van onderdelen aan reparateurs van radio's. "A replacement for every job and a 24 hours' service on top of it!" was in 1937 de basis en vandaag de dag zijn dit nog altijd de pijlers waar het bedrijf op rust, al is er wel wat veranderd.
Lees verder >>
Siemens Nederlands N.V.
Lead Engineer Electrical
Als Lead Engineer Electrical ben jij verantwoordelijk voor de engineering en realisatie van onze uitdagende projecten op het gebied van energiedistributie in de datacenterbranche. Jij draagt zorg voor de technische oplossing. Je voert het werk gedeeltelijk zelf uit en bent daarnaast verantwoordelijk voor het aansturen van de engineers binnen het projectteam. Meer informatie
ASML
Group Leader Electronics and Software Development ASML Delft
Do you take the lead in getting technical issues solved and are you able to inspire people? Do you see the big picture without missing the important details and are you capable to deploy complex electrical and software projects? Then you might be the one to join ASML's Delft department.
Click on this link for more information.
Lees hier de meest recente editie van e-totaal magazine!
U scrollt eenvoudig door de verschillende artikelen en via de actieve hyperlinks komt u direct in contact met de verschillende leveranciers en adverteerders.
Veel leesplezier!
Wilt u de papieren editie gratis ontvangen, vul dan uw gegevens in via het contact formulier .
Terwijl de coronavirus-pandemie zich over de hele wereld verspreidt, vragen we ons steeds meer af hoe we onszelf en anderen thuis, op het werk of op andere ontmoetingsplaatsen veilig kunnen houden. Het desinfecteren en steriliseren van alle kamers waarin we verblijven en de objecten die we gebruiken met vloeistoffen op alcoholbasis is mogelijk, maar praktisch onmogelijk. Het is onmogelijk om elke plek te bereiken of simpelweg zijn niet alle oppervlakken en materialen geschikt om te bevochtigen. Kunnen de verworvenheden van moderne technologie op de een of andere manier bijdragen tot een verhoging van het veiligheidsniveau in onze omgeving?
Lees verder
Ontvang wekelijks het laatste nieuws uit uw vakgebied. Meld u hier aan voor de gratis nieuwsbrief. U wordt dan ook op de hoogte gehouden van het verschijnen van de nieuwe
e-zines.
Ondernemersinformatie over de Corona-crisis
Speciaal voor ondernemers, bedrijven en zzp'ers is er specifieke informatie omtrent de Corona-crisis te vinden (over o.a. de verschillende pakketten aan noodmaatregelen die het kabinet getroffen heeft).
Websites met meer informatie: