Onderzoek, ontwikkeling en innovatie

VUB: Gloednieuwe Virtual Reality-sportbox voor pioniersonderzoek

Binnenkort starten aan de VUB (Vrije Universiteit Brussel) onderzoeken naar sporten in de virtual reality. Een volledig nieuwe VR-box maakt dit mogelijk: een hoogtechnologische zaal waarin sporters gekoppeld worden aan digitale technologieën. Naast wetenschappers kunnen ook studenten en personeel van de VUB hier kennis maken met deze innovatieve manier van sporten. Het project komt er in samenwerking met de vereniging BRAVR SPORT.

Sporten in Virtual Reality staat nog in de kinderschoenen, maar met grote spelers als Facebook en Microsoft, die volop investeren, worden headsets goedkoper en beter. Dit zal de populariteit behoorlijk versnellen. Ook met de ontwikkeling van free roaming VR headsets – dat zijn headsets waarbij je niet met een draad verbonden bent met een pc – kun je tegenwoordig vrij rond lopen, waardoor je meer mogelijkheden hebt om te sporten in VR. Van de gaming industrie, die groter is dan de film- en de muziek industrie samen, neemt VR nog maar twee procent in. Maar dat stijgt enorm snel. Er werden in 2020 68 miljoen VR headsets verkocht. In 2016 waren het nog maar vijf miljoen.

Marc Sarens, VR-expert aan de VUB, licht toe: “VR-hardware kent een snelle opmars. Headsets zijn tegenwoordig beter en betaalbaarder, maar om met meerdere spelers in een ruimte te sporten is er ook een goede tracking nodig. In plaats van duurdere systemen met muursensoren, willen we in de VR-box gebruik maken van tracking ingebouwd in de vloer. We investeerden al 15.000 euro in het project: de headsets en de beeldschermen zijn aangekocht en de ruimte is klaar.”

Onderzoek naar sporten met VR
De VR-box zal onder meer dienen voor wetenschappelijk onderzoek. Er wordt een onderzoeksgroep opgericht die wetenschappelijke studies naar sporten met behulp van virtual en augmented reality zal doen. Rondom VR-sporten worden twee onderzoeken opgezet, allen door doctoraatstudenten uitgevoerd. Er wordt vooral gekeken naar de meerwaarde van sporten in VR. Verschillende doelgroepen zullen aan bod komen, waaronder volwassenen, kinderen, senioren en mensen met een beperking. Onderwerpen zijn onder andere wat voor effect sporten in VR heeft op mensen met een beperking. Maar ook zal de vergelijking worden gemaakt tussen sporten in VR en klassiekere sporten zoals squash.

Tegelijkertijd wordt er een VR sportclub op de VUB opgericht om te onderzoeken in welke mate het grote publiek sporten in VR adapteert. Onder andere ploegsporten in Virtual reality zijn nog niet eerder bestudeerd.

Virtuele sportgames
De VUB biedt ook haar personeel en studenten de mogelijkheid om virtueel te sporten. Daarbij wordt vooral gemikt op activiteiten waarbij de deelnemers fysiek actief zijn in VR. Voorbeelden zijn individuele games zoals Beat Saber, Thrill of fight, Fit-VR en Creed rise to glory. Er zullen ook groepgames worden aangeboden zoals Hyperball, dat van eigen bodem afkomstig is. Dit is een multiplayer die met steun van Sport Vlaanderen wordt ontwikkeld en uitgebreid op de VUB zal worden getest.

Zodra de coronasituatie er beter uitziet, wordt de VR-box in gebruik genomen.


Meer nieuws over Onderzoek, ontwikkeling en innovatie