InMotion wil als eerste team aan Le Mans meedoen met elektrische raceauto

Studententeam InMotion heeft gisteravond een ‘mock-up' van de elektrische raceauto onthuld waarmee ze in 2023 willen deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Bijzonder is dat deze auto in twee minuten volledig moet kunnen opladen, terwijl huidige elektrische auto's al gauw een uur nodig hebben. Door aan te tonen dat de laadtijd van elektrische auto's drastisch verkort kan worden - en vergelijkbaar wordt met een tankbeurt met benzine - hopen ze de drempel richting elektrisch rijden weg te nemen.

Afbeelding 1: De 'Vision' van InMotion. Foto Gerlach Delissen.
Afbeelding 2: Van links naar rechts: de Vision, Fusion en Ingnition van InMotion. Foto Johan van Uden.
 

Zandvoort, Zolder, Assen. Met zijn IM/e verbrak InMotion de afgelopen twee jaar royaal de ronderecords voor elektrische auto’s op deze circuits. Mooie mediagenieke mijlpalen voor het zes jaar oude studententeam, maar de onderliggende boodschap en doelstellingen van InMotion op langere termijn bleken daarbij voor de buitenwacht niet altijd even helder, stelt marketingmanager Gijs Herings. Extra uitdaging in het uitdragen van de missie is waarschijnlijk ook het ontbreken van een competitie die daarbij wat houvast biedt – zoals de Formula Student voor University Racing Eindhoven en de World Solar Challenge voor Solar Team Eindhoven.

In overleg met zijn partners en Raad van Toezicht heeft het team volgens Herings afgelopen jaar hard gewerkt aan het creëren van een duidelijker smoel (inclusief nieuwe huisstijl), waaruit het einddoel van InMotion ook voor buitenstaanders beter te begrijpen moet zijn. Want InMotion’s records-brekende racewagen IM/e – inmiddels omgedoopt tot Fusion – is een “heel gaaf concept, maar uiteindelijk slechts een onderdeel van de langetermijnvisie”, formuleert Herings’ medewoordvoerder Cas Verstappen.

Laatste drempel
Om een duidelijker beeld van de toekomst te geven, onthulde InMotion dinsdagavond zijn ‘Vision’, waarin volgens Verstappen alle geleerde lessen van voorgaande twee auto’s samenkomen waarop het team gaat voortborduren. Met deze concept car (nu nog een mock-up) wil het team naar eigen zeggen de laatste drempel richting elektrische mobiliteit wegnemen. Want de basis ligt er, de hele batterijenbusiness is sowieso booming en er is al veel winst geboekt, stelt Herings – maar de ontwikkelingen moeten en kúnnen sneller.

Vooral in het snel opladen van elektrische auto’s valt in de ogen van InMotion nog een wereld te winnen. En van dat laatste heeft het team zijn missie gemaakt: de laadtijd van elektrische auto’s drastisch verkorten. Geen uur batterijen laden om daarna weer vierhonderd kilometer te kunnen rijden, maar twee minuten aan de stekker – en dóór. “We hopen binnen anderhalf tot twee jaar een auto te hebben staan waarmee dat kan.”

Warmte
Dát het kan, staat volgens Herings vast. “De grootste moeilijkheid is de hoeveelheid stroom die in korte tijd in de auto moet worden gebracht en de warmte die bij het opladen vrijkomt. Dat merk je ook bij het opladen van je mobiele telefoon, wat steeds sneller gaat, maar waarbij je telefoon wel een stuk warmer wordt. Hetzelfde geldt voor het sneller opladen van een auto. Om dat veilig te kunnen doen, moet dus een goede koeling worden ingebouwd.”

Een raceauto zoals InMotion ontwikkelt, is natuurlijk nog geen auto voor de consument, beseft Verstappen. “Maar je ziet dat veel ontwikkelingen in de racerij, bijvoorbeeld in de Formule 1, al gauw ook hun weg naar gewone personenauto’s vinden.” De ‘Garage 56′ van de 24 Uur van Le Mans is daarvan een goed voorbeeld, vult Herings aan. Want die befaamde jaarlijkse autorace in Frankrijk, meer specifiek de genoemde experimentele categorie, staat nog steeds hoog op InMotion’s agenda.

Goedgekeurd chassis
2023 is het jaar waarin het studententeam met zijn Vision op het Franse circuit aan de start hoopt te verschijnen. Overigens zal deze nieuwe raceauto, in tegenstelling tot zijn voorgangers, niet vanaf de bodem door de studenten zelf worden gebouwd. Verstappen: “Om mee te mogen doen aan Le Mans, moet je een goedgekeurd en dus bestaand chassis hebben. We zijn nu bij verschillende fabrikanten aan het kijken welk chassis het best in ons plaatje past en waar we onze snellaad-technologie het best kunnen inpassen.”

Grootste uitdaging zit volgens Herings in het inpassen van het beoogde batterijenpakket, omdat InMotion zich met de Vision niet wil richten op ronderecords, maar op langere races. “De IM/e had als doel enorm snel te zijn over een enkele ronde, om te bewijzen dat elektrische auto’s wel degelijk snel zijn; die hoefde niet zoveel capaciteit te hebben. De Vision moet meerdere rondjes kunnen rijden over een circuit en moet straks op Le Mans zelfs 24 uur op snelheid kunnen rijden; die heeft die capaciteit wél nodig. Dan heb je dus te maken met grotere dimensies.”

De woordvoerders hebben er alle vertrouwen in dat InMotion de klus in het geschetste tijdpad gaat klaren. “Met twaalf fulltimers hebben we op dit moment een groot team, dus we verwachten dit jaar flinke stappen te kunnen gaan zetten.” Aan de Fusion wordt volgens Herings en Verstappen alleen nog gebouwd als dit bijdraagt aan het langetermijnplan; verder zal deze racer bij gelegenheid nog gebruikt worden voor evenementen.