Column & Opinie Kees Groeneveld

Over Kees Groeneveld

Onafhankelijk expert technologie, marketing en maatschappij.

De Trendwatcher

Kent u hem? Je vindt hem bij Speakers Academy, Assemblee, Athenas, Quality Bookings, Sprekershuys, de in te huren spreker. Noem hem een moderne profeet, broodetend. Vaak pretendeert hij kennis en inzicht in technologie. Of hij je komt vermaken of jou wijsheid bijbrengt blijft een beetje in het midden. Hij heeft in elk geval een statusaureool, want je betaalt hem fors.

Wie is de trendwatcher? Het is de man of vrouw die op 15 augustus triomfantelijk zijn inzicht deelt dat hij een nieuwe trend heeft geïdentificeerd: de dagen worden steeds korter. Op basis van dit baanbrekende inzicht voorspelt hij dat binnen een jaar het overdag niet meer licht wordt. In zijn lezing van 3 februari komt dezelfde trendwatcher met een verrassend nieuw paradigma: de dagen worden niet meer steeds korter, maar nu steeds langer. Een nieuwe trend en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorziet de wijze geleerde dat nu binnen een jaar het 24 uur per dag geen nacht meer zal worden.

De hele economie gaat op zijn kop. We gaan geen postzegels meer kopen, maar voortaan ruilen! Babykleertjes heb je niet langer in eigendom, die leen je van iemand die kinderen heeft die er uit zijn gegroeid en geef je weer door. In plaats van geplukte bloemen van de bloemenwinkel in een vaas zetten, laat je een plant in huis tot bloei komen. Met behulp van een aardappelschilmesje schil je zelf je eigen aardappels. Met een touwtje uit de brievenbus kun je automatisch van buitenaf de voordeur openen. De trendwatcher ziet overal ‘game changers’. Ze gaan ons leven drastisch veranderen.

Trendwatchen, dat doet ook het programma ‘Vroege Vogels’. “Ik zag vandaag de eerste krokus boven de grond komen”. “Zomaar uit het niets werd ik vanochtend geconfronteerd met een wolf in schaapskleren, de vrede komt er nu echt aan, oh nee, sorry, de oorlog”.

Trends kun je ook herkennen aan actueel taalgebruik. In mijn jonge jaren, lang geleden, woonde ik in een dorp waar verschillende grote scheepswerven werk gaven aan ongeschoolden. De straat met arbeiderswoningen heette in de volksmond “de lege borden buurt”. Recent hoorde ik de typisch Rotterdamse benaming voor een straat met dure luxe villa’s in Kralingen/Hillegersberg: “de Quotegoot”. Dat is een trend. We hebben het niet meer over arbeiders die weinig verdienen. We zijn nu allemaal rijk of nog rijker en willen ons spiegelen aan superrijken. De wedstrijd is veranderd.

Wat ook fenomenaal is, de trends die voortdurend nieuw en groundbreaking zijn. De miniaturisering volgens de wet van Moore of de vervanging van arbeid door robots of het verdwijnen van de maakindustrie of de afkalving van de kwaliteit van het onderwijs. Het zijn trends die al decennia lang ‘nieuw’ zijn en tegenwoordig ‘disrupief’ worden genoemd.

Wat moeten we daar nou mee, met die trendwatcher? Heeft het dan helemaal geen zin om jouw tijd te duiden? Natuurlijk wel. Maar blaas het niet zo op. De meeste analyses zijn open deuren, gotspe-achtig verpakt in quasi intellectuele of juist Popie Jopie taal. De babbels van voetbalanalisten zijn exemplarisch. Ondernemers die een ‘award’ hebben gewonnen. Misdadigers die voor de camera komen. Ex-‘top’mannen en -vrouwen.

Weet je wat nou zo leuk is? Ik heb hierboven eigenlijk voor een belangrijk deel beschreven wat ik zelf doe in het soort columns als deze. U leest ze toch maar mooi. Met genoegen? En, er nog iets van geleerd?

Tot de volgende.