Belangstelling voor smart homes neemt af in Nederland

Van de Nederlandse consumenten heeft iets minder dan twee derde interesse in smart homes als concept, een lichte toename ten opzichte van 2017.

Ondanks de hogere bewustwording is de belangstelling van consumenten voor smart homes afgenomen in vergelijking met vorig jaar – een trend die eveneens waarneembaar is in andere markten, zoals het Verenigd Koninkrijk. De meest recente gegevens van GfK laten zien dat 49% van de Nederlanders zichzelf inschaalt als geïnteresseerd of zeer geïnteresseerd in smart home. Verder blijft ongeveer een derde neutraal – wat mogelijkheden biedt voor merken om deze groep te overtuigen – terwijl 21% beweert geen interesse te hebben. De categorieën waarvoor consumenten de meeste interesse hebben zijn slimme producten als verlichting, energie en beveiliging. De door Nederlandse consumenten meest genoemde voordelen van smart home-oplossingen blijven gemak en de mogelijkheid om energie te besparen. Dit wordt gevolgd door de mogelijkheid om apparaten vanaf elke locatie aan te sturen en een verhoogd gevoel van veiligheid. De kosten blijven de meest genoemde barrière om smart home-oplossingen aan te schaffen. De volgende veelgenoemde belemmeringen zijn zorgen over het hacken van apparaten en privacy – beide worden genoemd door meer dan een derde van de consumenten. Er zijn ook enkele vroegtijdige aanwijzingen dat de twijfel toeneemt of smart home-oplossingen eigenlijk wel waarde toevoegen.

GfK
www.gfk.com/nl