Slimme meter helpt elektriciteitsstoringen oplossen

Bijna 430.000 slimme meters van netbeheerder Liander zijn inmiddels voorzien van een signaleringssysteem. Dankzij dit systeem kunnen stroomstoringen sneller worden opgelost.

Liander is met dit systeem veel minder afhankelijk van klanten die storingen telefonisch doorgeven. Al een aantal jaar plaatsen netbeheerders nieuwe digitale meters bij huishoudens. Uniek zijn de 429.500 slimme meters van Liander die zijn voorzien van een signaleringsfunctie. De meter stuurt een signaal naar Liander als hij een stroomstoring ziet. Wanneer meerdere slimme meters in hetzelfde gebied zo’n signaal doorgeven, licht een alarm bij de netbeheerder op. Ter controle ‘pingt’ Liander de slimme meters door er een signaal naar toe te sturen. Als de meters hier niet op reageren, is er sprake van een laagspanningsstoring in de wijk. Liander stuurt dan direct een monteur op pad en publiceert de storing op zijn website en op twitter. Het signaleringssysteem draagt ook bij aan meer veiligheid. Recent gaf de slimme meter van een aansluiting voor de openbare verlichting op een drukke provinciale weg een signaal door. Hierdoor kon Liander de storing overdag al oplossen, zodat weggebruikers ’s avonds weer op een goed verlichte weg konden rijden.

Liander
(088) 191 20 02
www.liander.nl


Dit artikel heeft betrekking op het volgende thema