Match met organisatiecultuur is belangrijk criterium

In de zoektocht naar medewerkers geven mkb'ers uit de technische branche aan dat een match met de organisatiecultuur verreweg het belangrijkste criterium is voor het aannemen van een sollicitant. Vakkennis, werkethos en werkervaring volgen op enige afstand.

Om nieuwe medewerkers te werven, wordt in veel gevallen een intermediair of uitzendbureau ingeschakeld. Ook wordt dankbaar gebruik gemaakt van het persoonlijke netwerk of het netwerk van collega’s. Dit blijkt uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. Nieuw talent komt niet aanwaaien en organisaties zetten dan ook diverse middelen in om zich te onderscheiden van de concurrentie. Hierbij wordt het bieden van eigen verantwoordelijkheid het vaakst genoemd. Daarnaast hopen mkb’ers uit de technische branche zich ook aantrekkelijker te maken voor nieuw talent door de bedrijfscultuur. Dat een match met de organisatiecultuur het belangrijkste criterium is, was al langer bekend. Dat maakt het echter ook de moeite waard om met een frisse blik naar sollicitatieprocedures te kijken. De ‘klik’ is misschien makkelijker te ontdekken tijdens een speeddate-sessie dan tijdens een traditioneel sollicitatiegesprek. Met de aantrekkende arbeidsmarkt in het achterhoofd, is het belangrijk dat werkgevers opvallen. Sollicitanten hebben immers veel keuze en door een origineel sollicitatieproces is een match sneller ontdekt.

Unique
www.unique.nl/marktmonitor