Column & Opinie Ewout de Ruiter

Over Ewout de Ruiter

Al sinds 1985 schijft Ewout technische artikelen over elektronica, elektrotechniek en industriële automatisering. In al die jaren heeft hij voor bijna alle media uit de branche geschreven.

Sinds 2007 is Ewout hoofdredacteur bij e-totaal.

Te kort door de bocht?

Rij je met een slimme auto meer schade dan met auto's zonder deze voorzieningen? Volgens berichten in de media is uit onderzoek komen vast te staan, dat de verschillen aanzienlijk zijn en 'slimme' auto's minder slim zijn als het gaat om het veroorzaken van schades. Wat men zegt is dat de oorzaak hiervan bij de elektronica ligt die nog niet uitontwikkeld is. Men praat over kinderziektes en onnauwkeurigheid in de systemen en de bijbehorende parkeersensoren.

Als elektronicus roept dat grote vraagtekens op. Zijn deze beweringen wel juist of moet de oorzaak ergens anders gezocht worden, want technisch gezien zijn we al jaren in staat om hoogwaardige meetsystemen te maken die absoluut goede metingen kunnen verrichten.
Duidelijk zal zijn dat de autofabrikanten geen dure meetsystemen gebruiken. Auto’s moeten immers concurrerend geprijsd zijn wat maakt dat meetsystemen met een zeer hoge nauwkeurigheid en een hoge resolutie niet toegepast worden. Dergelijke meetsystemen zouden immers de auto duizenden euro’s duurder maken.
Nu kun je je afvragen of die hoge nauwkeurigheid wel noodzakelijk is. Is het wel noodzakelijk om de afstand tot een andere auto tot op de millimeter te kennen? Iedereen weet dat dit niet noodzakelijk is zolang er maar ruim op tijd geremd wordt.
Als de elektronica dan niet de schuldige is, wat is dan de oorzaak? Daarvoor moet je gaan kijken naar de beperkingen van de slimme auto. Als je bijvoorbeeld kijkt naar waar de parkeersensoren in de auto geplaatst zijn, dan zie je dat de auto niet rondom met sensoren in de gaten gehouden wordt. Ook de sensoren hebben dode hoeken. Wie deze dode hoeken niet kent en volop vertrouwt op de elektronica, kan dan toch schade rijden.
Nu moet ik als advocaat voor de elektronica gaan praten, want de elektronica de schuld geven, is niet eerlijk. Parkeerhulpmiddelen kunnen niet protesteren en wereldkundig maken dat de oorzaak ergen anders ligt. Het is toch echt de gebruiker die ondanks de elektronische hulpmiddelen wel moet blijven opletten en vooral moet weten waar de beperkingen liggen. Hiermee wil ik dus maar zeggen dat de uitkomst van het onderzoek veel te kort door de bocht is – een bocht waar u ook met uw slimme auto niet uit moet vliegen.