Accu laden net zo snel als tanken
Vandaag de dag is een elektrische auto al lang geen bijzonderheid meer. Zelfs de huurauto is over niet al te lange tijd een elektrische nu één van werelds grootste verhuurders 100.000 Tesla's heeft besteld. Het wachten is echter op alle andere voertuigen. Mondjesmaat zie je al elektrische vrachtauto's en bussen, maar met name het laden daarvan is nog lastig. Met de nieuwe laders van ABB zijn we echter weer een stap dichter bij het volledig uitbannen van de verbrandingsmotor voor personen- en goederenvervoer.
Dat onze auto's in de nabije toekomst elektrisch moeten gaan worden, is geen nieuws. Ondertussen is er al een behoorlijk netwerk aan laadstations langs snelwegen en op openbare parkeerplaatsen om onze auto te kunnen laden. Probleem blijft echter de laadtijd. Een auto met een brandstofmotor is binnen een minuut of 10 volgetankt, maar tot nu toe duurt het laden van de accu's toch echt veel meer. Zelfs met een snellader is het prettig als er een verkooppunt voor koffie in de buurt is.
De lange laadtijd maakt dat de elektrische auto nog altijd niet echt populair is. Erger wordt het als het gaat om bestel- en vrachtauto's. Het laden van hun accu's duurt met de huidige laders veel te lang. Daarvoor zijn laders nodig die echt 'power' kunnen leveren.
Afbeelding 1. Het moderne pand van het ABB E-mobility Inniovation Lab is speciaal gebouwd
voor de ontwikkeling van laders voor de voertuigen van morgen.
AC- en DC-laders
In het ABB E-mobility Innovation Lab in Delft, onder de rook van de TU worden laders voor elektrische voertuigen ontwikkeld. Een spin off van de universiteit begon daar laders te ontwikkelen voor elektrische voertuigen en was daarmee zo succesvol dat ABB ondertussen de eigenaar is geworden. In een fraaie pand waar ze nog maar sinds 2019 in huizen, werken techneuten vanuit de hele wereld aan de ontwikkeling van de laders voor bijna elk denkbaar elektrisch voertuig (afbeelding 1). Als eerste zijn dat natuurlijk de vele verschillende personenauto's, maar ook voor vrachtauto's bussen, zware landbouwvoertuigen, grote vorkheftrucks en andere grote voertuigen die nu nog uitgerust zijn met een verbrandingsmotor, heeft men laders.
Grofweg zijn de laders in twee groepen in te delen, namelijk de AC- en de DC-laders. Bij de AC-laders kun je je afvragen of de term lader wel helemaal correct is. In feite is het een unit die de netspanning doorgeeft aan het voertuig en eventueel de stroom volgt voor de afrekening van de geladen energie. Het echte laden van de accu wordt door de elektronica in het voertuig uitgevoerd, waarbij we moeten opmerken dat deze elektronica over het algemeen niet gemaakt is voor laden met hoge spanningen en stromen. Voor het snel laden van de accu moet er een externe lader gebruikt worden die stroom en spanning zo kan regelen dat de accu in het voertuig snel en goed geladen wordt. En omdat de accu met gelijkspanning geladen moet worden, zijn dit dan ook laders die geen wisselspanning maar gelijkspanning leveren.
Afbeelding 2. Een bus, een vrachtauto of een grote vorkheftruck kan binnengereden
worden in de centrale ruimte van het ABB gebouw in Delft.
De snelladers die we overal tegen komen zijn dit soort DC-laders die rechtstreeks de accu laden. Het in het accupakket aanwezige batterijmanagementsysteem controleert daarbij het laadproces en communiceert met de lader over de te leveren spanning en stroom alsmede over de voortgang van het laden. De externe lader en de BMS moeten hierbij een hechte samenwerking aangaan om het laadproces goed te laten verlopen. Voor de ontwikkelaars van de lader is dit een grote uitdaging, omdat de lader immers geschikt moet zijn voor elk type voertuig. Hoe groot deze uitdaging is, wordt helder als je in de centrale ruimte van het pand E-mobility Innovation Lab binnen loopt. Deze ruimte is zo groot dat vrachtauto's en bussen probleemloos binnen kunnen staan en zelfs een grote landbouwtrekker of vorkheftruck kan aan de ene kant binnen door de ontwikkelaars aan alle type laders gekoppeld worden om te kijken of alles wel zo verloopt zoals gepland (afbeelding 2).
Probleem voor ABB is dat niet iedere voertuigproducent zich volledig aan alle protocollen en normen houdt aangaande het laden van de accu's in voertuigen. Ondanks dat er al de nodige afspraken zijn, moet dus toch nog elk elektrisch voertuig gecontroleerd worden. ABB moet er immers in de lader voor zorgen dat deze op een goede manier kan samenwerken met de elektronica in het voertuig. Met aanpassingen in de software van de lader kan men meestal de problemen het hoofd bieden waarna de aangepaste software vanuit Delft naar alle laders in de wereld gestuurd wordt om zo alle geplaatste laders up to date te houden.
Afbeelding 3. Laden van een personenauto duurt met de ABB Terra 360 net zo lang als nu het
voltanken en afrekenen van brandstof.
Terra 360
Nu ondertussen de elektrische personenauto heel gewoon begint te worden, is het tijd voor de grotere voertuigen zoals bestel- en vrachtauto's en zeker ook bussen om elektrisch te gaan worden. Voor beide typen geldt dat er geladen moet worden met grote vermogens, waarbij het bij het vrachtvervoer veelal gaat om veel elektrische lading om vele kilometers onder weg kunnen zijn. Bij bussen en dan met name de bussen voor stadsverkeer, is de af te leggen afstand minder belangrijk. Met laders op plekken waar de bussen wat langer stil staan, kun je ook een heel eind komen. Het accupakket kan dan kleiner zijn wat vele voordelen heeft. Wel moet er ook nu weer snel geladen worden, want de bus moet weer verder om passagiers te vervoeren.
Snel laden, betekent een hoog vermogen en daar heeft ABB onlangs een hele fraaie lader voor uitgebracht. De ABB Terra 360 kan een vermogen leveren tot 360 kW, genoeg om een personenauto razendsnel te laden (100 km rijbereik in minder dan 3 minuten laden - afbeelding 3). Ook voor grote voertuigen is dit een vermogen dat dusdanig groot is dat de laadtijd acceptabel is. Een bus of en vrachtauto kan volledig geladen worden in een nacht.
De lader levert afhankelijk van de vraag van het voertuig een spanning van 150...920 V en binnenkort stromen per aansluiting tot 500 A. Om deze hoge stroom mogelijk te maken, wordt er een aansluitkabel gebruikt die voorzien is van vloeistofkoeling. Op deze manier weet men de kabel nog hanteerbaar te houden.
Intern is de lader opgebouwd uit modules die 30 kW aan laadstroom kunnen leveren. Met in totaal 12 modules die parallel geschakeld kunnen worden, komt men op het maximale vermogen van 360 kW. Op de lader kunnen twee (en binnenkort zelfs vier) voertuigen aangesloten worden waarover het maximaal te leveren vermogen verdeeld wordt. Er is dus de keuze voor één outlet met 360 kKW, twee outlets met 180 kW of vier outlets met 90 kW. Hiermee is het apparaat dan ook uitermate geschikt voor laadstations op drukke snelwegen. (afbeelding 4)
Afbeelding 4. Twee en volgend jaar zelfs vier voertuigen kunnen tegelijkertijd geladen
worden met de ABB Terra 360.
Voor de installateur
ABB heeft de lader zo ontwikkeld dat het plaatsen en in gebruik nemen niet echt ingewikkeld is. Noodzakelijk zijn wel een goede fundering, want niet alleen is het een zware lader wat betreft het vermogen, ook de totale massa is dusdanig dat er een kraan of een vorkheftruck nodig is bij het plaatsen. Ook de elektrische aansluiting moet zwaar zijn. Het opgenomen vermogen bij volledige belasting is 385 kVA vanuit een 400 V aansluiting met drie fasen en een nul. Zeker op plekken waar meerdere laders komen te staan, heeft dit de nodige consequenties voor de netaansluiting. Een eigen transformator is in veel gevallen nodig om het vermogen te kunnen leveren dat voor het laden gevraagd wordt.
Naast de netspanning heeft het apparaat ook een internetaansluiting nodig via het standaard ingebouwde 4G/5G modem. Deze wordt o.a. gebruikt voor het beheren van de lader, het afrekenen van de geleverde energie, maar ook voor het updaten van de software. Nieuwe auto's en nieuwe merken kunnen daardoor ook probleemloos gebruik maken van de ABB Terra 360.
Als de lader eenmaal geplaatst en aangesloten is, dan wordt hij door een technicus van ABB in bedrijf gesteld. De installateur heeft hier dus nagenoeg geen werk aan en weet dat hij een goed werkend systeem oplevert aan zijn klant.
Voor meer informatie: https://new.abb.com/ev-charging .
Telefoon | 010-4078911 |
Fax | 010-4078452 |
Bedrijfsnaam
ABBAdres
Postbus 301Postcode en plaats
3000 AH ROTTERDAMWebsite
http://www.abb.nlMeer informatie
Leveranciersgids
De vakbeurs voor wetenschap en technologie
Mogelijk door een piëzo-resistive druktransducers
Energy Storage en Power Electronics bundelen krachten
Interessante producten en ontwikkelingen zijn na twee jaar onderbreking weer te vinden op een afgesl..
Vacuüm een probleem bij luchtkoeling
Alliander
Uitvoerder Elektrotechniek
Als Uitvoerder Elektro ben je klant- en resultaatgericht door een goed overzicht te hebben over de lopende werkzaamheden. Dit doe je door zowel met klanten, aannemers en collega's goed en duidelijk te communiceren en verwachtingen te managen. Er wordt van jou verwacht dat je storingen veilig en zo snel mogelijk oplost met jouw team van monteurs. Daarnaast verzorg je ook het onderhoud van het Liander net.
Lees meer >>
ASML - Veldhoven
Experienced Electrical Integration Engineer
Are you an experienced electrical engineer? And do you like to execute measurements on Electrical test set-ups & prototypes? Then our position of Electrical Integrator will be very interesting for you!
Learn more about this job >>
Application form >>
ASML - Veldhoven
Electrical Design Engineer
Are you an experienced electrical design engineer? Do you like to design complicated electrical systems? You'd better contact us today! As an Electrical Design Engineer, you design and maintain interconnections between boards, racks, cabinets, interconnect PCBA's, sensors and actuators.
Learn more about this job >>
Application form >>
ASML - Veldhoven
Management Assistant
Does assisting top managers in a dynamic, high demanding, international environment energize you? Then ASML is what you are looking for! Every day you use technology that contains microchips. From smartphones and laptops, to washing machines, credit cards and cars. ASML is the world leader of advanced technology systems for the semiconductor industry. Due to our growth we are continuously searching for new talent. We like to welcome pro-active team players and strong communicators who can deliver high quality services to our Management Support Organization (MSO). You will be part of a creative, dynamic work environment with encouraging management assistants. We have multiple opportunities for junior, mid-level and senior candidates.
Read more >>
Application form >>
AE Sensors - Dordrecht
Sales engineer
AE Sensors BV is een groothandel die ook totaaloplossingen levert en ontwikkelt. Wij zoeken een techneut die met passie voor elektronica en sensoren graag problemen oplost en uitdagingen zoekt. Daarnaast is flexibiliteit een absolute pré. Het kan zijn dat je op het ene moment op een offshore platform, een zeegaand schip of een kraan in de Rotterdamse haven staat, maar een paar uur later in de clean room van een chip machine fabrikant.
Lees meer >>
VanLien/ABB Noodverlichting wijst de weg
Test je kennis & win een slipcursus!
Het doel van noodverlichting is eenvoudig: zorgen voor een veilige uitweg. Hoe regel je dat? Wat weet jij over noodverlichting? Test je kennis in de WegWijsQuiz van VanLien/ABB Noodverlichting. Je maakt dan kans op een slipcursus op Circuit Zandvoort. Naar de Quiz! >>
Connectoren en lintkabels van het merk CONNFLY
Overzicht van het aanbod voor toepassingen in de productie en industrie. Lees meer >>
Sinds 1999 waarborgt ICAPE Group de toelevering van printen en op maat gemaakte technische onderdelen voor grote spelers in de globale elektronica-industrie. Met bijna 3000 actieve klanten ontwikkelt het Franse bedrijf zich tot een van de gevestigde wereldleiders in zijn sector.
Lees verder
ICAPE Group ; Expert services supplier of customized PCBs and technical parts.
Bent u voldoende vertrouwd met PCB-ontwerp?
RS Components Nederland:
De rol van sensoren in IIoT - Sensoren zijn een sleuteltechnologie geworden. Lees in deze gratis whitepaper alles over de cruciale rol van slimme sensoren in het Industrial Internet of Things en lees meer over IIoT op de themapagina van RS Components.
Transfer Multisort Elektronik:
Hoe meet ik stroomverbruik - kom te weten hoe u zelf uw stroomverbruik thuis kunt meten!
RS Components Nederland:
Tussen leverancier en klant
RS Components is meer dan een webshop
Transfer Multisort Elektronik:
DC-spanningsomvormer - welke te kiezen?
Binder Nederland B.V.:
M16-connectoren
De perfecte oplossing voor toepassingen die veel contacten vereisen
Acal BFi:
5G voor uw project?
5G is er, maar wanneer kunnen we echt beginnen?
Transfer Multisort Elektronik:
Optische kabel - alles wat u moet weten
RS Components Nederland:
Als de winkel om de hoek
RS Components neemt veel werk uit handen
Transfer Multisort Elektronik:
Leds voor sterilisatie met UV-C-licht
Ontvang wekelijks het laatste nieuws uit uw vakgebied. Meld u hier aan voor de gratis nieuwsbrief. U wordt dan ook op de hoogte gehouden van het verschijnen van de nieuwe
e-zines.