Strukton Power werkt aan de eerste elektrisch aangedreven locomotief met batterij in Nederland. De locomotief, die dit jaar haar eerste proefrit moet rijden, gebruikt elektriciteit van zowel de bovenleiding als batterijen. Hierdoor is het mogelijk om volledig emissievrij te rijden. Tijdens het Power Electronics & Energy Storage event, georganiseerd door de Federatie van Technologiebranches (FHI), verzorgen Nico Baars en Usman Hassan namens Strukton een presentatie over de innovatieve locomotief. FHI sprak met design engineer Nico Baars over de stand van zaken rond de trein van de toekomst.
"Tot op heden was het niet mogelijk om volledig emissievrij te rijden, omdat spoortrajecten nooit 100% beschikken over stroom" steekt Baars van wal. "Ongeveer 75% van de spoorwegkilometers zijn geëlektrificeerd. Op rangeerterreinen en ook tijdens spooronderhoud is vaak geen bovenleiding aanwezig of hij is er wel maar buiten gebruik. In zo'n geval moet de machinist noodgedwongen overschakelen op een diesellocomotief, maar daar kleven veel nadelen aan. Het is duur, vervuilend en niet meer van deze tijd."
Upgrade
Baars en zijn collega's vroegen zich af hoe ze binnen afzienbare tijd een duurzaam alternatief voor de diesellocomotief konden realiseren. Baars: "We kregen het idee om bestaande elektrische locomotieven te voorzien van een batterij zodat ze door kunnen rijden zonder een extra diesellocomotief mee te hoeven nemen. De locomotieven krijgen als het ware een ‘upgrade' waardoor ze de laatste kilometers, het traject waar je met lage snelheden tot 25 kilometer per uur een eindpunt nadert, overschakelen op een batterij."
Unieke combinatie
Het idee van een ‘elektrische batterijtrein' is niet nieuw. Baars: "De batterijtechniek is in de jaren ‘90 in de railwereld geïntroduceerd en het elektrisch aandrijven van treinen doen we al meer dan honderd jaar. Wat de hybride locomotief uniek maakt, is de combinatie van beide technieken. Er waren tot voor kort geen locomotieven die beiden kunnen: én op hoge snelheid elektrisch rijden én aangedreven door een batterij."
Geen CO2-uitstoot
De elektrische batterijlocomotief produceert lokaal geen CO2-uitstoot, rijdt fijner en is direct te gebruiken - in tegenstelling tot dieselmotoren die meer tijd nodig hebben om op te starten. De batterij laadt zichzelf al rijdend op, mits er een bovenleiding aanwezig is. Als die er niet is, biedt een oplaadpunt op het depot uitkomst. "Ik spreek liever niet over een uitvinding, maar over een innovatie. We maken slim gebruik van bestaande technieken," aldus Baars.
Lager kostenplaatje
Door oude locomotieven nieuw leven in te blazen, wordt het milieu extra ontzien. "Natuurlijk kan je deze techniek ook bij nieuwe locomotieven toepassen, maar dat doen we bewust niet. Locomotieven van 25 jaar of ouder zijn vaak in prima staat en door te kiezen voor circulariteit is het kostenplaatje voor de klant ongeveer 50 procent lager. Hierdoor zijn vervoersbedrijven sneller bereid om een hybride locomotief aan te schaffen."
In Engeland zoeven de eerste hybride treinen inmiddels door het landschap. "Er rijden daar passagierstreinen die gebruik maken van onze elektrische aandrijvingen met batterijen," aldus Baars. Hij is niet verbaast dat onze overburen op de troepen vooruit lopen. "In Engeland zijn ze verder in hun plannen voor een emissievrije toekomst zonder diesel. Ze moeten wel, want op het Britse platteland zijn veel minder bovenleidingen dan in Nederland. Ook de elektrische voorzieningen op het spoor zijn minder uitgebreid dan bij ons."
Emissievrije toekomst
Volgens Baars is er ook in Nederland steeds meer belangstelling voor hybride transportmiddelen. Zo is er onlangs een test geweest met een hybride passagiersvoertuig en een waterstoftrein. Hoewel de innovatieve onderhoudslocomotief technisch gezien gebruiksklaar is, zijn nog niet alle vergunningen rond. Baars: "De techniek loopt altijd voor op de vergunningen. Je moet aan kunnen tonen dat de trein werkt en veilig is."
Als alles mee zit, hoopt Baars dat de eerste hybride locomotief eind dit jaar over de Nederlandse sporen rijdt. En er is ook al belangstelling vanuit het buitenland. "We werken wereldwijd samen om het spooronderhoud te verduurzamen. De railwereld is echt een internationale wereld waarbij we gebruik maken van elkaars expertise en ervaringen. We dromen samen van een emissievrije toekomst van spoorwegonderhoud."
Wilt u meer weten over de hybride locomotief? Kom dan op 14 juni naar de presentatie van Nico Baars en zijn collega op het Power Electronics en Energy Storage event in congrescentrum 1931 in 's-Hertogenbosch. Aanmelden voor het event kan kosteloos via: https://fhi.nl/powerelectronicsevent/ .
![]() | |
Telefoon | 033 - 465 75 07 |
Fax | 033 - 461 66 38 |
Bedrijfsnaam
FHI, federatie van technologiebranchesAdres
Dodeweg 6BPostcode en plaats
3832 RC LEUSDENWebsite
http://www.fhi.nlMeer informatie
Leveranciersgids
De vakbeurs voor wetenschap en technologie
Mogelijk door een piëzo-resistive druktransducers
Energy Storage en Power Electronics bundelen krachten
Interessante producten en ontwikkelingen zijn na twee jaar onderbreking weer te vinden op een afgesl..
Vacuüm een probleem bij luchtkoeling
VanLien/ABB Noodverlichting wijst de weg
Test je kennis & win een slipcursus!
Het doel van noodverlichting is eenvoudig: zorgen voor een veilige uitweg. Hoe regel je dat? Wat weet jij over noodverlichting? Test je kennis in de WegWijsQuiz van VanLien/ABB Noodverlichting. Je maakt dan kans op een slipcursus op Circuit Zandvoort. Naar de Quiz! >>
Alliander
Uitvoerder Elektrotechniek
Als Uitvoerder Elektro ben je klant- en resultaatgericht door een goed overzicht te hebben over de lopende werkzaamheden. Dit doe je door zowel met klanten, aannemers en collega's goed en duidelijk te communiceren en verwachtingen te managen. Er wordt van jou verwacht dat je storingen veilig en zo snel mogelijk oplost met jouw team van monteurs. Daarnaast verzorg je ook het onderhoud van het Liander net.
Lees meer >>
ASML - Veldhoven
Experienced Electrical Integration Engineer
Are you an experienced electrical engineer? And do you like to execute measurements on Electrical test set-ups & prototypes? Then our position of Electrical Integrator will be very interesting for you!
Learn more about this job >>
Application form >>
ASML - Veldhoven
Electrical Design Engineer
Are you an experienced electrical design engineer? Do you like to design complicated electrical systems? You'd better contact us today! As an Electrical Design Engineer, you design and maintain interconnections between boards, racks, cabinets, interconnect PCBA's, sensors and actuators.
Learn more about this job >>
Application form >>
ASML - Veldhoven
Management Assistant
Does assisting top managers in a dynamic, high demanding, international environment energize you? Then ASML is what you are looking for! Every day you use technology that contains microchips. From smartphones and laptops, to washing machines, credit cards and cars. ASML is the world leader of advanced technology systems for the semiconductor industry. Due to our growth we are continuously searching for new talent. We like to welcome pro-active team players and strong communicators who can deliver high quality services to our Management Support Organization (MSO). You will be part of a creative, dynamic work environment with encouraging management assistants. We have multiple opportunities for junior, mid-level and senior candidates.
Read more >>
Application form >>
AE Sensors - Dordrecht
Sales engineer
AE Sensors BV is een groothandel die ook totaaloplossingen levert en ontwikkelt. Wij zoeken een techneut die met passie voor elektronica en sensoren graag problemen oplost en uitdagingen zoekt. Daarnaast is flexibiliteit een absolute pré. Het kan zijn dat je op het ene moment op een offshore platform, een zeegaand schip of een kraan in de Rotterdamse haven staat, maar een paar uur later in de clean room van een chip machine fabrikant.
Lees meer >>
Connectoren en lintkabels van het merk CONNFLY
Overzicht van het aanbod voor toepassingen in de productie en industrie. Lees meer >>
Sinds 1999 waarborgt ICAPE Group de toelevering van printen en op maat gemaakte technische onderdelen voor grote spelers in de globale elektronica-industrie. Met bijna 3000 actieve klanten ontwikkelt het Franse bedrijf zich tot een van de gevestigde wereldleiders in zijn sector.
Lees verder
ICAPE Group ; Expert services supplier of customized PCBs and technical parts.
Bent u voldoende vertrouwd met PCB-ontwerp?
RS Components Nederland:
De rol van sensoren in IIoT - Sensoren zijn een sleuteltechnologie geworden. Lees in deze gratis whitepaper alles over de cruciale rol van slimme sensoren in het Industrial Internet of Things en lees meer over IIoT op de themapagina van RS Components.
Transfer Multisort Elektronik:
Hoe meet ik stroomverbruik - kom te weten hoe u zelf uw stroomverbruik thuis kunt meten!
RS Components Nederland:
Tussen leverancier en klant
RS Components is meer dan een webshop
Transfer Multisort Elektronik:
DC-spanningsomvormer - welke te kiezen?
Binder Nederland B.V.:
M16-connectoren
De perfecte oplossing voor toepassingen die veel contacten vereisen
Acal BFi:
5G voor uw project?
5G is er, maar wanneer kunnen we echt beginnen?
Transfer Multisort Elektronik:
Optische kabel - alles wat u moet weten
RS Components Nederland:
Als de winkel om de hoek
RS Components neemt veel werk uit handen
Transfer Multisort Elektronik:
Leds voor sterilisatie met UV-C-licht
Ontvang wekelijks het laatste nieuws uit uw vakgebied. Meld u hier aan voor de gratis nieuwsbrief. U wordt dan ook op de hoogte gehouden van het verschijnen van de nieuwe
e-zines.