Column & Opinie Jan W. Veltman

Over Jan W. Veltman

Als onafhankelijk consultant is Jan sinds 1 januari 2000  betrokken bij de ontwikkeling, marketing en sales van de nieuwste technologieën.

Via zijn columns geeft Jan al vanaf 2006 zijn wereldbeeld weer. Hierbij probeert hij helderheid te scheppen in de wonderlijke wereld van techniek, de mens en de actualiteit.

Fileleed plaatst elektrisch rijden in een ander daglicht

(Of: "Vroeger was het beter....?")

Heeft u ook wel eens zo’n moment dat u denkt ‘toch was het vroeger beter…..’? Mij overkwam dat vorige maand. Ik had een afspraak in Vlissingen, een stad redelijk in het zuidwesten van ons land. Omdat mijn habitat in het oosten van het land ligt is dit best een afstand, zo’n 600 km. Door alle Corona restricties werk ik vrijwel alleen maar vanuit huis dus zo’n tripje gaf me wel een aardig vakantiegevoel, vooral omdat ik als kind vaak met mijn ouders in Zeeland op vakantie was.

Opgewekt stapte ik ’s morgens vroeg in de auto, leuk om weer eens een stukje te rijden en ondertussen naar BNR te luisteren en de actuele nieuws bites zo’n 4 keer ongewijzigd te beluisteren. Tenslotte is herhaling een goede vorm van leren waardoor ik ’s avonds geen krant meer hoef te lezen. Ik heb immers alles al 4 maal gehoord. Omdat ik als eerste in de buurt van Utrecht wat demo materiaal moest ophalen waren mijn alternatieven voor de route beperkt tot de A12 of de A1, waarbij de A12 mijn voorkeur heeft omdat deze weg al helemaal 3 baans is en de twee banen van de A1 tussen Stroe en Hoevelaken veelal verstopt zijn.

Helaas, ergens in de buurt van Deventer hoorde ik over de radio dat een van de krachtige stormen een aantal bomen bij de A12 ontworteld had die nu over de weg lagen, minimaal een uur vertraging. Niet getreurd, dan maar plan B, de A1 met het risico op een kleine vertraging.
Slechte keuze, bij het passeren van Apeldoorn vertelde de radio dat door wegreparaties knooppunt Hoevelaken afgesloten was, alternatief: omrijden via de A12…….
U snapt het al, via wat omrijden kon ik de grootste drama’s vermijden ten koste van wat extra tijd en een redelijk aantal kilometers.
Nu prees ik mijn voorzichtigheid om voorafgaand aan deze trip te tanken. Trouwe lezers van de column zullen vast mijn ervaringen met mijn vorige auto herinneren, een diesel uit 2001 die ik tot eind 2020 gereden heb. Zelf op het laatst (bijna 600.000 kilometers op de teller) haalde ik met gemak de één op twintig waardoor ik een actieradius van een 1100 kilometer had. Met mijn, niet zo, nieuwe benzine auto haal ik gemiddeld één op elf, bijna de helft van mijn vorige diesel. Maar die mag ik in veel steden niet meer gebruiken. De maximale actieradius van deze auto schat ik op een 700 kilometer, duidelijk minder dan ik gewend ben en een gedwongen aanpassing van mijn verwachtingspatroon.

U begrijpt het al, met al dat omrijden en de toch al grote afstand die ik moest afleggen, was het de vraag of ik het met één tank kon halen. Nu hoeft dat geen probleem te zijn, elke 30 kilometers vindt je in Nederland wel een tankstation langs de snelwegen. Toch heb ik, afgezien van de hogere brandstof kosten, er een hekel aan om onderweg te stoppen om te tanken.

Dus toen ik op de terugweg een collega belde om hem een status update over het bezoek te geven was ik blij verrast met zijn opmerking dat ik me gelukkig kon prijzen dat ik nog niet elektrisch reed.
Milieu technisch ben ik een voorstander van elektrische tractie boven benzine of diesel, maar ik verwacht niet dat ik de overstap ga maken zolang de actieradius van deze auto’s niet in de buurt van de 600 kilometer komt, het moet tenslotte wel praktisch blijven.

Een beetje afhankelijk van de cijfers die u gelooft, er worden ontzettend veel cijfers op Internet gepresenteerd, zijn er maar weinig echt bruikbaar. Waarschijnlijk omdat iedereen met cijfers graag zijn eigen wereld beeld wil maken.
Na wat rondzoeken en schiften (om te voorkomen dat ik appels met peren vergelijk) is mijn inschatting dat zo’n 20% van de elektrische energie op jaarbasis duurzaam opgewekt wordt.
Dit betekent dat voor elke kilometer die een elektrische auto rijdt er 800m afgelegd worden op basis van fossiele brandstoffen, olie, gas, steenkool of nucleair.

Vanuit dit oogpunt is er toch veel te zeggen dat het vroeger misschien wel beter was, rijden op diesel zat nog niet in het verdom hoekje; enorm zuinig en dus weinig tanken.

Uitgelicht