Wet- en regelgeving

Wetgeving elektromotoren 2023

Elektromotoren nemen wereldwijd circa 45 procent van het stroomverbruik voor hun rekening; alleen al in Europa worden ruim 8 miljard exemplaren gebruikt. De aangescherpte Europese regelgeving voor het ecologisch ontwerp werd van kracht in juli 2021 en hierin zijn nieuwe normen voor de energiezuinigheid van motoren en aansturingen vastgelegd. De tweede fase van deze wetgeving zal in werking treden op 1 juli 2023 en hierdoor krijgen de nieuwe regels een nog grotere reikwijdte.

De Europese Unie heeft bepaalde doelstellingen wat betreft duurzaamheid en efficiëntie en daarom kreeg verordening 2019/1781 een update in juli 2021. Volgens deze verordening moeten elektromotoren en variabele toerenregelingen verplichte minimale energieprestaties leveren. Energie-efficiëntie verwijst naar de verhouding tussen de mechanische output en de elektrische input. De normen voor de energie-efficiëntie zijn ingedeeld in internationale IE-klassen, waarbij IE1 (standaard efficiëntie) het laagste en IE4 (super premium efficiëntie) momenteel het hoogste niveau is, terwijl er nog aan IE5 wordt gewerkt. Vanaf juli 2021 moeten alle 3-fase motoren met een vermogen van 0,75 kW tot 1000 kW aan de IE3-norm voor premium efficiëntie voldoen. Voor het eerst vallen ook de variabele toerenregelingen (VSD’s) die voor de betreffende motoren zijn voorgeschreven onder de wetgeving, waardoor ook zij hun eigen IE2-normen moeten vervullen.
In 2023 moeten nieuwe motoren op de Europese markt met een opgegeven vermogen van 75 kW tot 200 kW aan IE4 voldoen, waardoor de EU wereldwijd als eerste vereist dat bepaalde motoren qua efficiëntie de IE4-norm vervullen. 1-fase motoren met vermogens vanaf 0,12 kW moeten volgens de nieuwe wetgeving ten minste de IE2-normen halen. De eisen aan de productinformatie over motoren en aansturingen veranderen ook in 2023 – het wordt namelijk verplicht extra informatie over de efficiëntieniveaus bij diverse toerentallen, belastingen en draaimomenten te verstrekken, zodat technici de efficiëntie in hun hele systeem en tijdens alle processen kunnen optimaliseren.

Meer nieuws van WEG Benelux
Meer nieuws over Wet- en regelgeving

Column / Opinie

Jan W. Veltman 18 april 2024

6502, wat moeten we ermee?

Na een patent strijd met Motorola werd de 6501 opgevolgd door de 6502 die, dank zij zijn lage prijs, aan de wieg stond van de Apple en Commodore computers en de rest is geschiedenis.
Meer columns & opinie